onsdag 21 oktober 2009

Vilda köp - "Årets Maverick"

Ständigt irriterar man sig på dessa vilda köp. Alla är vi medvetna om att det största problemet är att organisationen förlorar pengar på 'vildingarna'... men den största irritationen är nog att vi inköpare ofta måste gå in och städa upp problem som de vilda köpen har lämnat efter sig. Fakturatvister, inskränkt reklamationsrätt, avbrott i leveranser... 'you name it'... listan där vi inköpare får rycka in kan göras lång.

Vad kan man göra åt problemet? De gamla vanliga metoderna brukar vara: Tydliga inköpsprocesser, informationsspridning etc. Av en yrkeskollega hörde jag dock ett par okonventionella metoder:

- Vid en firma hotade inköparna att utse "Årets Maverick*"... jag vet inte om man utsåg nån, men hotet kanske skrämde nån till anpassning.

- Vid en annan firma tvingades personer som begått vilt köp att absolveras** genom att på avdelningsmöte, ledningsmöte eller liknande forum redogöra för synden och dess onda konsekvenser. Absolvering hade ju nån effekt på medeltiden så varför kan den inte fungera idag.

*Maverick: Engelsk term för person som begår vilda köp
**NE, Absolvera: I kyrkligt språkbruk avlösa från synd

1 kommentar:

  1. Om maverickar är vanliga så är det ett tecken på att inköpsfunktioenn misslyckats.
    Inköp måste vinna sina anhängare genom:
    - att arbeta med det som har betydelse
    - synliga och relevanta resultat
    - fördelaktiga avtal
    - enkla processer
    - tydlig kommunikation

    Inköp kan aldrig legitimera sig genom att driva polisiär jakt på syndabockar, det är i de allra flesta fall kontraproduktivt eftersom det är reaktivt istället för proaktivt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.