Förvisso är det sällan så att en tjänst är renodlad, exempelvis är det vanligt i mindre företag att en tjänst innehåller såväl strategiska som taktiska och operativa inslag. Tendensen är dock helt tydlig, mer eller mindre allt kallas idag strategiskt.
Om vi försöker skala bort en del av begreppsförvirringen så kanske vi ska acceptera att det har uppstått en titelinflation, således skulle vi behöva hitta nya valörer; dvs vad vi ska titulera de som i huvudsak arbetar med strategisk inköp. Några förslag:
- Inköpskategoriansvarig
- Sourcingområdesansvarig
- Senior inköpare
- Sourcingspecialist
100% enig!!!
SvaraRaderaMitt förslag - skippa titelvansinnet.
Sourcing innebär inte med automatik strategisk inriktning. Inte heller kategoriansvarig innebär med automatik en renodlat strategisk inriktning.
Jag tror det är viktigt att inte skippa titlar. Jag har arbetat som kategorimanager och inköpschef och även inköpare och haft liknande arbetsuppgifter. När ett företag nära mitt hem sökte en inköpare som kunde bygga upp en inköpsavdelning söker jag detta för 1 1/2 år sedan. Kändes utmanande och spännande. Det visade sig att vi hade olika uppfattning om vad en inköpare gör, från att ha varit en person som jobbat strategiskt över hela världen blev jag nu en person som gjorde inköp. Dvs jag får inte ens träffa leverantörerna för "det skall man förtjäna". För dem var inköp att skicka iväg ett order. De vägrade dessutom att ge mig en arbetsbeskrivning, då hade jag kunnat förstå.
SvaraRaderaFör mig hade det en annan betydelse, jag har så mycket att ge nu får jag inte tillräcklig information för att göra en bra arbete och min chef vägrar prata om detta. Han ignorerar mig fullständigt. Mitt i detta kom finanskrisen och jag sitter fortfarande fast i detta, mina chanser att hitta andra utvecklande arbeten minskar för varje dag. Därför är det viktigt att vara tydlig i vad man söker.
Jag har hamnat i en rävsax mitt i min karriär med ett arbete med mindre ansvar än jag hade när jag var 20 år. Nu närmar jag mig 40 år. Är utbildad civilekonom med 4 års universitetsstudier. Därför är jag för titlar!
Det är tråkigt att så många uppdragsgivare missbrukar titlar och lämnar vaga beskrivningar av utlysta tjänster. Motivet är uppenbart, man vill locka till sig kompetent personal. Men en sån strategi är ganska kortsiktigt folk kommer att säga upp sig och man står där med höga rekryteringskostnader.
SvaraRaderaHåller med PEA och Inköparen.
SvaraRaderaPga de anledningar som Inköparen nämner i inlägget så har jag lärt mig att ta titeln på visitkortet med en stor näve salt. Titeln bör ge en fingervisning vad personen jobbar med, dock så är det inte alltid så.
Jag har hittills inte träffat två personer från olika företag med samma titel (inom inköp) som i definierar sina jobb lika. Det kan till och med i vissa fall vara svårt att hitta två personer med samma titel från samma företag som definierar sina jobba lika.
Inflation och oenighet om titlars betydelse känns som ett problem som jag menar går att leva med om man är medveten om detta. Det är dock olyckligt att exempelvis Anonym och sannolikt flera med honom/henne har gått på denna mina.
Anonym berör ett annat tråkigt problem som verkar ha drabba många företag och det är den distans som skapas mellan operativt och strategiskt inköp.
SvaraRaderaOfta vill man att det strategiska inköpet ska ha lite helikopterperspektiv, men tyvärr är det en del som tolkar det som att man ska lyfta fötterna från marken. Man vill inte sätta sig in i de praktiska problem som dagligen finns i avtalsrelationerna.
Jag menar att för att strategen ska kunna göra ett bra arbete så måste han ha nära kontakt med operatören. Likaså måste operatören förstå inköpsstrategioerna för att kunna göra ett bra arbete.
En punkt som inte blivit berörd är ju att i vissa branscher så spelar titeln en faktisk roll. Står det "fel" titel på visitkortet så är du inte "värdig" att förhandla med och får vända i dörren.
SvaraRaderaDetsamma kan gälla vid internationella affärer.
Hur ska man förövrigt veta att man förhandlar med rätt person om det inte framgår av visitkortet ? Då måste man fråga och kanske förnärma någon.
I övrigt instämmer jag med övriga kommentarer att det gått inflation i titlar och det verkar som att en "hittepå" titel gör att företagen kan betala ut mindre i lön för det finns inget att jämföra med...
Det där med "rätt person" utifrån titel...
SvaraRaderaI många företag så finns det en uppsjö av "Procurement managers" utan något reellt förhandlingsmandat.
Olika företag kan dessutom ha olika beslutsnivåer som inte alls följer titlarna enligt något tydligt mönster.
Nä, titlar är föga intressant för mig - både i mitt möte med andra och för egen del.
Och så till den så relavanta iakttagelsen om gapet mellan strategiskt och operativt. Med fel inställning från de inblandade kan en sådan uppdelning bli katastrofal för företagets totala kostnader.
Hej PEA,
SvaraRaderaJag håller helt och fullt med dig. Jag vet inte hur jag skall kunna bygga upp en inköpsavdelning med hänsyn till alla saker när jag inte får träffa leverantörerna. Detta gör säljarna. De pratar bara produkt och ingenting om de operativa bitarna. Jag hamnar sedan i dilemman där jag får lösa alla bitar via mail. Jag får inte informationen ang nya produkter etc. Kort sagt jag har aldrig gjort ett så dåligt jobb. Dessutom anser de att jag inte behöver någon kunskap om varse sig produkterna eller leverantörerna, de bifogar mig inte i konversation etc så jag gör helt enkelt inte det som jag skall för att bygga upp en inköpsavdelning. Jag får inte ens en utbildning i vårt affärssystem så jag förstår helheten, så jag kan bygga upp allt utifrån de bästa förutsättningarna. Säljarna sätter optimal och beställningspunkt utifrån gissningsleken, vilket har gjort att jag ser att vi har ett överlager på minst 30 %.
Jag har försökt prata med VD, min chef om detta man han ignorerar mig och är en del av detta, då han är rädd att förlora kontrollen och är det någon annan som ansvarar för inköpen kanske han inte får mutresor saker etc. Jag under alla år varit respekterad av mina kollegor och leverantörer och de berömmer det arbete jag lagt ner. Nu står jag med händerna bakbundna, jag får inte ens fakturorna...
Är det någon som har något förslag på vad man kan göra?
Anonym, jag har bara ett förslag efter att läst vad du skriver - sluta!
SvaraRaderaEller åtminstone börja att aktivt söka jobb NU. Det finns jobb för inköpare.
Se till att i den processen tydligt formulera vad du vill jobba med och ställ frågor så att du känner att det stämmer överens med vad de söker.
För övrigt kan jag tycka att det är underligt att VD ignorerar det du säger. Du kan ju visa upp möjlighet till ökad lönsamhet. Och det ska en VD inte säga nej till....
Instämmer, det bästa förslaget är nog att byta jobb. Iofs vet vi ju inte hur arbetsmarknad ser ut i den aktuella regionen, så det kan ju vara lättare sagt än gjort.
SvaraRaderaOm Anonym väljer att stanna kvar så skulle jag föreslå att successivt flytta fram positionerna och försöka finna en roll. Det finns i de flesta organisationer roller och arbetsuppgifter utan tydlig ägare. Med lite skicklighet kan man pinka in dessa som sina.
Tyvärr har det inte funnits några arbeten i regionen. Jag har analyserat min CV till anställning, både själv och av CV-granskare. Den är tydlig i vad jag gjort och vart jag vill komma. Så det är bara att bita ihop till rätt arbete dyker upp. Detta handlar framför allt om okunskap från VD:n sida och även rädsla för kunskap. Jag får inte ens delta i möten där informationen ges. VD anser att jag skall fråga mig till den kunskap jag behöver...
SvaraRaderaJag har försökt pinka in revir. Har faktiskt inte varit i denna situation tidigare. Har alltid känt att jag kan göra ett bra arbete på de arbetsplatser jag varit på.
Anonym, jag lider med dig i den här situationen.
SvaraRaderaJag menar inte att leka amatörterapeut, det saknar jag underlag och utbildning för. Men ändå vill jag signalera för risken att du ser dig själv i en offerposition. Det gör att du (omedvetet) förminskar din roll och att du endast ser de saker som du upplever bekräftar din syn.
Jag tror att "Inköparen" är inne på något i det om att finna en roll. Du måste bli lite av minirebell i det tysta och fiska in någon kontakt eller uppgift som du kan sätta med glans. Och sedan bygga vidare på det.
För jag tror inte att någon jobbar i ett totalt isolat.
Sedan vill jag bestämmt påstå att rätt arbete inte "dyker upp". Du måste vara väldigt aktiv för att exponera dig själv för alla möjligheter. Läs annonser på nätet och i tidningar, registrera din CV hos alla rekryteringsföretag, ring och prata med alla rekryteringsföretag (du bör täcka åtminstone 10-20 st), inventera och aktivera hela ditt kontaktnät, skicka spontanansökningar till företag osv.
Hej
SvaraRaderaJag gör alla dessa bitar. Sitter inte direkt still på stolen, däremot har jag en svårighet. Eftersom jag måste vara på kontoret mellan 8-17 (ingen flex)och vi inte har något utrymme att ringa privata samtal på får jag försöka förlägga mitt nätverkande till kvällarna. Har dessutom direktkontakt med flera rekryterare och finns på ca 10 sajter. Tyvärr har det varit en nedgång och nu börjar det lätta. :-)
Under tiden har jag försökt att inte tappa min kunskap genom att studera vidare på universitetet. Spontanansökningar är också ute, så jag försöker att ändra min sitation. Samtidigt som jag måste vara diskret. Facket är inblandad i detta och påvisat att jag vare sig får kompetensutveckling eller utvecklingssamtal men han vägrar... Jag har försökt hitta glänsområden men jag släpps liksom inte in. Deras uppfattning om inköp är inte mer än att skicka en order till leverantören. Detta gör att de inte tycker att jag behöver veta mer än så...
Ur detta kommer det något gott och jag är övertygad om att senast i höst så är jag någon annanstans.
Anonym, jag föreslår att du skickar ditt CV till EFFSO (om du inte redan gjort det). Jag har personligen erfarenhet av dem och jag rekommenderar dem varmt.
SvaraRaderaOm de har uppdrag i just din region vet jag inte, men det kan vara en väg att gå.
Tack för tipset, det skall jag göra direkt!
SvaraRadera