För ett tag sen så publicerade Henrik Agndal, Björn Axelsson och Ulf Nilsson en rapport på detta tema, rubriken är Öppna kalkyler i dagligvarubranschen. Författarna konstaterar just faktumet att denna metod fordrar långsiktiga relationer. Vidare har de studerat implementeringsprocessen, ordagrant citerat har de funnit följande hot mot denna:
- Brist på långsiktigt stöd från företagets ledning - både hos leverantör och köpare
- Brist på utvecklade arbetsprocesser hos köparen
- Misstroende mot köparens intentioner rörande användande av information
- Brist på förtroende rörande köparens förmåga att konstruktivt använda data
- Avsaknad av mekanismer för att hålla köparen till svars för hur utbytt data används
- Avsaknad till enhetlig inställning till öppna kalkyler och närmre samarbeten bland personalen, både hos köpare och säljare
- Krock mellan kortsiktigt, konfliktorienterat beteende i samband med dagligt utbyte (hårda prisförhandlingar) och avsedd långsiktig nytta av gemensamt effektivitetshöjande åtgärder (stödda av öppna kalkyler).
Läs hela rapporten på nedanstående länk:
Öppna kalkyler i dagligvarubranschen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.