I dagarna gästas Sverige av Jonathan O'Brien som framför allt gjort sig känd genom boken Category Management in Purchasing. Idag höll han ett seminarium på detta tema.
Det som är intressant med O'Brien är att han har lyckats utveckla kategoristyrning inom inköp till något mer än bara torra inköpskategorier. Jämför exempelvis med inköpsstandarden CWA15896, den säger bara kort och gott "Inköpsavdelningen ska definiera specifika inköpskategorier.", den säger inget om hur man ska kategorisera eller vad kategorierna ska användas till. Sådan är nog också den klassiska synen, dvs en snabb kategorisering påbyggt med lite straterier. Istället har O'Brien inspirerats av skolor som Lean, Six-Sigma, Kraljic m.fl. och byggt upp en modell vars grundvalar bygger på strategisk sourcing, marknadshantering och förändringsarbete. Istället för att bara vara små bokstavskoder i SAP R/3 så blir kategoristyrningen på detta sätt en hel filosofi och ett arbetssätt.
För att återgå till den fundamentala frågan om hur man ska definiera sina inköpskategorier så finns det en mängd synsätt. En del utgår ifrån produktens fysiska egenskaper, andra utgår ifrån hur organisationen använder produkten och en tredje använder redovisningssystemets konteringsregler. Frågan kom upp på dagens seminarium och Jonathan O'Brien menar att kategoriseringen primärt bör utgå ifrån leverantörsmarknaden. Han menar att det är särskilt viktig att förstå marknadens begränsningar. Genom detta marknadsfokus underlättas hela kategoristyrningsprocessen.
Läs även Jonathans bok. Den är ett måste för alla inbitna inköpare. Köp den för prisvärda 468 kronor hos Adlibris:
Adlibris: Category Management in Purchasing: A Strategic Approach to Maximize Business Profitability
Provläs några sidor hos Scribd:
tisdag 15 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tyckte också att det var en mycket intressant och givande eftermiddag.
SvaraRaderaDet var några saker jag speciellt tog med mig fran Jonathan O'Briens resonemang:
Det handlar inte bara om priset/kostnaden utan om sådana saker som extra värde och innovation.
Kategoristyrning måste kopplas till företagets/organisationsens överordnade mål och strategier.
Bara för att en leverantör är representerad i flera länder är de inte globala i sitt agerande.
Kategoristyrning är i hög grad ett tvärfunktionellt förändringsarbete som kräver kompetenser utöver det rent tekniska och funktionsspecifika.
Man måste prioritera och fokusera! Bättre att leverera en kategori riktigt bra än tio stycken lite halvbra.
Kategoristyrning är en process som måte hållas vid liv - och det kräver insatser.
Om det inte gynnar kund (direkt eller indirekt) så ska det inte göras.
Skaffa fakta, men gå inte vilse i siffrorna.
Det handlar inte om ett par procent bättre per år utan om verkliga genombrott och nivåförflyttningar.
Utveckla människorna i processen med kategoristyrning.
Var inte rädd för motstånd.
Jo, det var mycket matnyttigt. Även jag blev tilltalad av s.k. "genombrott", dvs stora tag som verkligen ger resultat... dvs att inte bara ägna sig åt de där årliga förhandlingsrundorna som bara flyttar prislappen nån procent upp eller ner.
SvaraRadera