måndag 11 april 2011

Vägen till strategiskt inköp

Boken med den passande titeln Vägen till strategiskt inköp gavs nyligen ut. Det är en bok som syftar till att lotsa läsaren från ett traditionellt inköp till ett modernt strategiskt. Författaren Catharina Lind menar själv att bokens målgrupp är taktiska inköpare.

Man behöver inte läsa många sidor för att inse att Lind kan den vanweelianska katekesen innan och utan. Den som redan läst van Weele kommer snabbt att känna igen sig. Men det finns skillnader. Van Weele har många sidospår, vilket beror på att han vill skapa en bred kurslitteratur. Lind gör däremot inga omvägar, utan beskriver en rak och framkomlig väg mot en värdeskapande inköpsorganisation. Hon beskriver sin väg som en trappa, vilken har stora likheter med van Weeles S-kurva, men i Linds trappa heter stegen:
  1. Beställarfokus
  2. Prisfokus
  3. Kostnadsfokus
  4. Processfokus
  5. Värdefokus
  6. Kundfokus
Bokens absoluta höjdpunkt är kapitlet Medarbetarna. Här föreslår Lind en analys av medarbetarna som bygger på William Moulton Marstons kvadrantanalys (benämnd DISC-teorin).  Det som gör denna analys intressant är att den skiljer sig från traditionella modeller för att analysera inköpare. De flesta skribenter (inklusive denna blogg) utgår ifrån inköparnas kunskaper och färdigheter. Istället lanserar Lind, med hjälp av Marston, en modell som analyserar olika personligheter och vad de är bra på. Det är en modell som går mycket djupare än de traditionella och den säger en hel del om personligheten som finns långt inne i individen; det där som bara är och inte går att förändra.

Boken är skriven med ett ledigt och lättläst språk, ibland lite vardagligt. Den påkostade layouten och fyrfärgstrycket är en fröjd för ögonen. Det behändiga formatet gör att den får plats ihop med laptopen så att man kan läsa den på tjänsteresan.

Bäst passar boken nog för inköpschefer som vill utveckla sin organisation, men det skadar faktiskt inte om hela organisationen läser den, så att alla har kartan och färdriktningen klar för sig.

Köp boken på Bokus för 522 kronor:
Vägen till strategiskt inköp

2 kommentarer:

  1. En av mina första chefer sa att han värderade medarbetare utifrån tre kriterier: kunskap/kompetens, erfarenhet coh personlighet.
    Kunskap/kompetens kan man alltid komplettera med utbildning etc.
    Erfarenhet kommer med tiden och utmaningar.
    Perasonligheten är dock vad den är, den kan man inte göra några radikala förändringar av.

    Därför bör man i val av medarbetare lägga mer kraft på att förstå personligheten. Och man bör lägga mer kraft på att beskriva artbetsroller utifrån en personlightsprofil. Och för egen del bör man förstå vad ett jobb kräver för personlighet så att man inte hamnar helt fel i förhållande till vem man är.

    För egen del tror jag starkt på varje människas möjlighet till utveckling och att lära sig nya saker. Men förutsättningen är att viljan och nyfikenheten finns där!
    Framgångrika företag har inte blivit framgångsrika för att de kan mer, utan för att de vill mer. Vilja trumfar alltid kunskap - i alla fall i längden.

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt sagt!

    Det intressanta med Linds modell är också att hon beskriver hur man faktiskt kan dra nytta av alla personlighetstyperna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.