måndag 26 april 2010

Sourcingplanen - SSP

Vänder man sig till stora strategikonsulter som McKinsey eller Boston så kostar det många sköna miljoner och för dessa får man en lunta powerpoint. Strategitänket brukar vara förstklassigt, men jag frågar mig alltid varför man inte kan få lite beskrivande text. Visst är powerpoint ett strålande sätt att kommunicera idéer, men när strategikonsulten inte är närvarande så behöver man någon form av manual, något som naglar fast detaljerna, en 'road map', det är det jag kallar sourcingplanen (populärt benämnd SSP - Strategic Sourcing Plan).




Sourcingplanen kan ta sig olika former. I de flesta fall omfattar planen någon eller några inköpskategorier, men i en del fall så kan den faktiskt omfatta alla kategorier. Givetvis innehåller planen våra inköpsstrategier, men ännu viktigare är att den fastställer hur dessa ska implementeras. Den väl genomarbetade sourcingplanen förankras i organisationen för att sen beslutas i ledningen. Planen blir vår ledstjärna och håller sourcingteamet på samma spår.

I höstas sammanställde jag ett kategoristyrningsverktyg som syftade till att vara ett slags diskussionsunderlag vid framtagning av inköpsstrategier. Detta verktyg kan vara en bra början för den som vill ta fram en sourcingplan. Andra hjälpmedel som jag kan se är:
Sammanfattningsvis har jag gjort en slags disposition för en sourcingplan, se nedanstående fil. Jag kommer successivt att försöka utveckla den här strukturen, synpunkter emottages tacksamt.

Dispositionsmall för en sourcingplan

3 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket användbart verktyg. Bara genom att titta igenom kategoristyrningsverktyget och tänka till på vad man vill uppnå i olika situationer så känner man att man börjat resan mot att bli en bättre inköpare!

    :-)

    SvaraRadera
  2. Superbra kategoriverktyg. Har arbetat med något liknande men detta var väldigt tydligt och överskådligt i stolpform. Perfekt!!!

    Mvh Åsa Alsing

    SvaraRadera
  3. Intressant!

    Dock:

    1. Saknar den behovsanalys som bör vara absolut det första steget, dvs vilket problem/behov ska lösas. Här bör man inte för snabbt gå in i specifika produkter/tjänster/lösningar eftersom det ofta cementerar status quo.

    2. Saknar den möjlighetsanalys som jag vill ha med, dvs hur kan detta göras annorlunda än vad vi gör idag. Vad händer hos andra företag? I vilken riktning utvecklas leverantörsmarknaden, t ex vertikal integration?


    Jag lägger gärna lite mindre tid på nuläget. Det skapar ofta helt nya öppningar om jag tar en effektiv existerande lösning och ställer frågan: "Hur måste vi förändras för att kunna utnyttja den bästa existerande lösningen?"


    Kanske vi kan kalla detta för "dynamic sourcing"? :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.