torsdag 7 oktober 2010

Ordererkännande

Ämnet leveransbevakning verkar intressera studenter som läser den här bloggen, vilket är med all rätta eftersom det hör till en nybliven inköpares första arbetsuppgifter. Nu har det frågats om ordererkännandet.

Första kanske vi ska titta på ordererkännandets legala status: Ett avtal tillkommer genom grundelementen anbud och accept. Finns dessa två så behövs egentligen inget ordererkännande. Problemet som dock många gånger infinner sig är att köparen lämnar en s.k. oren accept på säljarens anbud. Dvs köparen lägger till villkor som inte finns i anbudet. Oren accept betraktas som ett nytt anbud från köparen riktat till säljaren. Genom att säljaren ordererkänner med en ren accept, så kommer ett avtal till stånd. Problemet är dock att många gånger innehåller även ordererkännandet tilläggsvillkor, som kommer automatiskt ur säljarens försäljningssystem. Resultatet kan bli en oändlig rundgång. Många gånger löser sig detta genom s.k. tyst accept, dvs endera parten låter bli att svara och blir genom sin passivitet bunden till avtalet.

Ordererkännandet har i de allra flesta fall en mer praktisk betydelse. För det första vill vi försäkra oss om att vår beställning nått fram till rätt postadress och rätt person hos leverantören. För det andra vill vi att leverantören stämmer av att man verkligen kan leverera inom utlovad tidsram. För även om det är ett avtalsbrott att inte leverera inom utsatt tid så kan köparen försöka mildra konsekvenserna (eventuella förseningsviten är ofta en klen tröst). Antingen kan man försöka köpa på annat håll eller så kan man försöka lägga om den egna produktionen.

Frågeställaren efterlyste kostnadskonsekvenserna av ett uteblivet ordererkännnande: Förutsatt att parterna inte avtalat något kring ordererkännandet så finns det inte någon skyldighet att ordererkänna, vi kan alltså inte automatiskt förvänta oss att leverantören kommer att lämna en sådan. Vi lider heller ingen skada av ett uteblivet ordererkännande förrän i den stunden det innebär att vi inte får vår leverans vid avtalad tidpunkt. En försenad leverans är ett avtalsbrott från leverantörens sida och en sådan berättigar oss till skadestånd, förutsatt att vi lidit en skada. Att beräkna och påvisa skadestånd kan vara nog så komplicerat. I vissa fall kanske vi tydligt kan visa upp krav från kunder i nästa försäljningsled, men många gånger blir det mer diffusa krav om övertidspersonal, forcerad produktion, utebliven försäljning etc. Detta leder till att parterna istället avtalar om förseningsviten, vilka kan sägas vara schabloniserat skadestånd, men utan kravet att köparen ska ha lidit skada. Läs mer om viten och skadestånd på denna länk.

Hur kan vi undvika dispyter kring ordererkännanden, leveranstider och eventuella skadestånd? I ett första steg är det viktigt att ha ramavtal med alla större leverantörer, i synnerhet de som är affärskritiska. I ramavtalet reder vi ut kommunikationsvägarna och formerna för avtalskorrespondens. Vi kan exempelvis avtala om att ordererkännande ska lämnas inom tre arbetsdagar, men att det får innehålla avvikande villkor som inte ska betraktas som en del av avtalet. Nästa steg är att se till att upprätthålla en relation med leverantören, det räcker inte att bara skicka brev fram och tillbaka. Vi behöver mötas, tala med varandra för att reda ut problem som uppstår; en del talar om "social kontroll".

4 kommentarer:

  1. Bra genomgång! Ett annat tips är (under förutsättning att köpet involverar någon form av papperskopior) att kunden skickar/faxar en färdig bekräftelse tillsammans med inköpsordern. Leverantören skriver under bekräftelsen som skickas/faxas tillbaka.
    Var för några år med om en situation där vi inte kunde kräva en leverantör på förseningsböter eftersom de bekräftat med sina egna villkor (vilka inte inbegrep förseningsböter) och detta inte hade noterats i vår organisation.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag kör också principen att leverantören får bekräfta på en kopia av inköpsordern, för då vet man till 100% att man har en ren accept. Se exmpelvis följande mall:

    http://tools.effso.se/verktyg/bestallning.doc

    SvaraRadera
  3. Jag påpekade häromdagen till en av våra leverantörer att dom på fakturan hade ett helt annat pris än orderbekräftelsen, men jag fick till svar att en orderbekräftelse bara är en bekräftelse av att dom mottagit vår order,om dom däremot skickar ett ordererkännande hade dom godtagit priset på vår order ?? jag blev väldigt frågande då jag inte tidigare hör att det skulle vara någon skillnad på dessa??

    SvaraRadera
  4. Orderbekräftelse eller ordererkännande är synonyma begrepp, såvida inte parterna genom ett avtal tilldelat dem någon särskild betydelse.

    Utan att ha läst all avtalskorrespondens i ärendet så skulle jag vilja påstå att de är bundna av det pris som står i orderbekräftelsen.

    Nu måste man dock läsa allt som avhandlats mellan parterna. Det kan exempelvis finnas ett överliggande ramavtal som definierar priset.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.