onsdag 4 november 2009

Funktionell eller resursorienterad outsourcing

Jag har just fördjupat mig i Axelssons bok Företag köper tjänster. Den klassiska frågan köpa eller tillverka heter här outsourcing/insourcing. Axelsson tar upp den så viktiga uppdelningen mellan funktionell outsourcing och partiell outsourcing. Jag har funderat lite på skillnaderna mellan dessa två:

Vid funktionell outsourcing får leverantören ett tydligt ansvar för att leverera en funktion, parterna behöver egentligen inte avtala om vilka resurser leverantören ska ställa till sitt förfogande. En typisk funktionell outsourcing kan vara fastighetsstädning. Vid ett sådant uppdrag avtalar parterna om hur rent fastigheten skall bli vid en viss given frekvens av tidpunkter. Parterna behöver inte avtala om hur många gubbar det är som ska utföra tjänsten, vem som ska arbetsleda, koordinera etc. Fördelen är att köparen kan luta sig tillbaka och bara se hur tjänsten utförs på föreskrivet sätt. Men är det alltid så lätt? För det första kan det vara svårt att skriva en funktionell specifikation Finns det vettiga mätetal som enkelt går att mäta? När leverantören strular vill vi gärna gå in och styra upp. Vid den årliga omförhandlingen vill vi ha full transparens avseende kostnader och operationstider, något som kan vara svårt vid funktionell outsourcing.

Vid partiell outsourcing så läggs uppdraget ut på en extern firma genom att firman hyr ut exakt de resurserna som vi anser oss behöva. Ofta blir det så att X gubbar som gör uppdraget får lämna företaget för att sedan hyras in igen. Dessa arbetar under vår egen arbetsledning och vi tar själva ansvar för resultatet. Är någon av de uthyrda resurserna dålig kan vi reklamera och begära utbyte. Fördelen här är att vi kan styra uppdraget i detalj, kan vi effektivisera får vi behålla vinsten själva. Om uppdraget är säsongsbetonat kan vi välja att bara hyra resurser i säsong, övriga tider får resurserna göra nåt annat. Tyvärr blir det ofta så vid den här typen av outsourcinguppdrag att ett antal gubbar skickas ut på en annan firma,blir anställda där, hyrs tillbaka och vi får betala samma lönekostnader som tidigare plus 15%. Eftersom antalet blir ungefär detsamma så har våra kostnader helt enkelt ökat 15%. Visst, fördelen är att uppsägningstiden blir kortare, kanske bara en månad. Jämför med konventionell driftinskränkning där det kan ta mellan tre och sex månader att avyttra medarbetare om de är fast anställda.


Ytterligare läsning:
Outsourcing

1 kommentar:

  1. Det finns ytterligare en aspekt av outsourcing, nämligen fokus. Ju fler olika funktioner som finns inom ett företag, drivna i egen regi, desto större utrymme tar de av ledningens tid/resurser. Det tar tid att hantera personalfrågor, förändringsarbete, rapportering mm.
    En fungerande outsourcing gör det möjligt att fokusera på företagets kärnverksamhet.

    En outsourcad funktion kan bli effektivare helt enkelt eftersom företaget som driver verksamheten har det som kärnverksamhet, de satsar tid och resurser på utveckling inom just det området.

    Även för personalen i funktionens som överförts kan det innebära ett lyft, nu är de i ett företag där de är nyckelresurser som genererar intäkter med sitt arbete, inte bara en sidoverksamhet som bara kostar pengar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.