Vi inköpare ställs nästan dagligen inför arbetsuppgiften att göra marknadsanalyser. Ibland handlar det bara om att hitta alternativ till en leverantör som tröttnat på att vara bäst, men andra gånger handlar det om ett lite större sourcingprojekt, kanske rentav ett LCC-land.
I en komplett marknadsanalys måste man verkligen börja uppifrån, med helikopterbrillorna på. Vi behöver studera regionens kulturella och ekonomiska förutsättningar. I den här fasen tycker jag det så kallade PESTLE-verktyget är en utmärkt inkörsport. I nästa steg kan vi studera bransch och företag, men informationen ska silas genom PESTLE-filtrets slutsatser. För att bedömma bransch och företag så är SWOT-analysen ett utmärkt redskap. När vi studerar några olika företag börjar vi även ta in RFI-verktyget med därtillhörande leverantörsbedömningar. Till sist kommer vi in i någon slags upphandlingfas och då kommer de klassiska RFP/RFQ-verktygen fram:
Jag har samlat länkar till några verktyg nedan:
PESTLE-analys
PEST kombinerad med SWOT
Marknadsanalys
PESTLE, SWOT, RFI mm
Skriv gärna en kommentar nedan om du har tips på fler vertyg för marknadsanalys.
måndag 30 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.