måndag 7 december 2009

MSU-modellen - Purchasing World Class Excellence


Vi nordeuropéer är starkt färgade av van Weeles inköpsskola, vilken i sin tur bygger på andra framstående européers teorier. Fundamentalt i den vanweelianska skolan är att betrakta inköpet utifrån olika ledningsnivåer; strategisk, taktisk och operativ; som också har olika tidsperspektiv. En annan central punkt är användandet av portföljanalyser och därtill hörande inköpsstrategier. Van Weeles syn på inköpsprocesser liknar mest den s.k. inköpslivscykeln som jag beskrev häromdan.

I Nordamerika är man färgade av Monczkas inköpsskola, vilken sällan nämns i Europa. Professor Robert Monczka formulerade sina teorier i slutet av 90-talet då han var verksam vid Michigan State University, därav har den fått namnet MSU-modellen. Monczka själv kallar modellen WCE eller Purchasing World Class Excellence Model.

MSU-modellen har en helheltssyn på inköpsaktiviteter i form av en kedja av processer. Monczka har definierat åtta strategiska processer och sex stödprocesser. Inom de strategiska processerna finner man aktiviteter liknande van Weele, exempelvis inköpsstrategier för olika kategorier. Monczka trycker dock hårt på ämnen såsom leverantörsintegration, leverantörsutveckling och hantering av värdekedjan, områden som inte är lika tunga hos van Weele:


I stödprocesserna finner man mätprocesser, IT-stöd, organisations- och kompetensutveckling. Dvs stödfunktioner som behövs för att effektivt rulla verksamheten och successivt förbättra den.



Jag tycker skillnaden i synsätt är tydlig, men i slutändan tror jag respektive sidors anhängare kommer att arbeta rätt likartat. Jag ska erkänna att jag själv är uppvuxen i van Weeles skola och därmed färgad av denna, men desto mer jag läser desto mer inspirerad blir jag av Monczkas synsätt. Jag tycker att Monczka har en bättre helhetssyn på inköpsprocesser i motsats till van Weele.

Powerpoint

Alternativa inköpsprocesser

4 kommentarer:

  1. Tack for annu ett gediget och mycket intressant inlagg. Tydligt att du lagger ner mycket tid och det uppskattas.

    Jag namnde den 3 Dec ett verktyg av Monczka for Benchmarking av inkopsorganisationen. De 13 kriterierna for bedomning byggde pa de ovan 2 modeller av Monczka, Strategic Processes & Enablers, men sjalva verktyget var faktiskt utvecklat av var organisation. Sa, sjalva verktyget gar inte att hitta i litteraturen, och Monczka's modeller ar du ju redan bekant med.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentarer, det är givande att få respons!

    Det är intressant vad verktyg och modeller influeras av varandra. Ibland kan det faktiskt vara svårt att veta vem som ursprungligen hittade på modellen/verktyget. Jag försöker själv att ange källan så gott jag kan, men ibland blir modeller allmängods.

    SvaraRadera
  3. För oss som jobbar i amerikanskägda/amerikanskledda företag är inflytandet från Monczka tydligt. Tyvärr ställer det till en del kulturkrockar eftersom Europa är mer präglat av ett hierarkiskt färgat synsätt a la van Weele.

    Den viktigaste skillnaden som jag ser det är synen på människornas deltagande i processerna. Ju mer extrem van Weele man är desto mer tenderar man att nivellera inköpare och inköpsbeslut. Det är inte det bästa sättet att skapa delaktighet och utveckling på alla nivåer.

    SvaraRadera
  4. Jag är benägen att byta fot, vad avser inköpsskola. Jag håller med om att vi är alltför starkt färgade av van Weele. Se bara på företagsorganisationer, två till tre inköpsavdelningar, uppdelade enligt van Weeles principer.

    Jag tror mycket av färgningen beror på utbildningarna. Om man tittar på litteraturlistor för inköpsrelaterade utbildningar, såväl teknisk som ekonomisk fakultet, så dominerar van Weeles böcker. Likadant KY-utbildningar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.