onsdag 10 mars 2010

Vilka personliga egenskaper bör en inköpare ha?

Ibland kan man fundera på om man valt rätt yrke. Har man de personliga egenskaper som en inköpare bör ha? Först bör man kanske fundera på vilka egenskaper som är de ideala.

Jag lät vända på frågan och undersökte vilka egenskaper som efterfrågas, genom att studera ett trettiotal platsannonser för inköpare av olika slag. Ur dessa gjorde jag lite statistik över vilka egenskaper uppdragsgivarna efterfrågar:

En sån här undersökning störs förstås av bruset från diverse rekryteringsfloskler, därför får man ta den här undersökningen med en nypa salt. Listan är egentligen längre, men svansen är lång och tunn. Om jag skulle försöka sammanfatta de egenskaper som eftersöks så verkar kommunikationsförmåga och relationsskapande förmåga väga tungt.

För er som hängt med i bloggen så nämnde jag för en tid sen Alinaghians självskattningsverktyg. Det är ett verktyg för att bedöma inköpsorganisationens olika egenskaper. I den kan det vara intressant att studera rad fyra "Färdigheter" (Excel radreferens 12). Det intressanta är att nivåerna två till fyra återfinns i många av de, i platsannonserna, efterfrågade egenskaperna. Nivåerna fem och sex ställer krav på förmågan att utöva strategisk ledning, men i min undersökning efterfrågades denna egenskap endast i två utav de 30 annonserna.

Författaren Helen Hysell menar i sin bok The Science of Purchasing att inköpsledaren bör ha följande egenskaper:
  • Naturlig begåvning
  • Framsynthet
  • Mental vakenhet
  • Analysförmåga
  • Självförtroende
  • Sunt förnuft
  • Handlingskraft
Författaren Jeffrey Greenhaus menar i boken Career Management att inköparen är en entreprenör med följande egenskaper:
  • Äventyrlig
  • Ambitiös
  • Energisk
  • Dominerande
  • Självförtroende
Greenhaus åsikter kan tyckas lite kontroversiella men Hysell och Alinaghian verkar för mig ha rätt samstämmig uppfattning, som även överensstämmer med efterfrågade egenskaper.

Fullständig lista över inköparens personliga egenskaper

Läs även det närliggande inläggen:
Världsklassinköpare
Inköparens befattningsbeskrivning

3 kommentarer:

  1. Det faktum att kommunikationsförmåga och relationsskapande förmåga bedöms vara viktiga egenskaper kan jag absolut hålla med om. Men kanske inte enbart så som man vid en första anblick tror, externt i kontakter med leverantörer. Nej även förmågan att kommunicera internt blir allt viktigare för en inköpare, oavsett nivå. Det för att kunna sälja in och vinna gehör för olika projekt i den egna organisationen. Det här är en stor utmaning för många inköpare, en utmaning som också är starkt knuten till hur de lyckas i sitt arbete.

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt enig i de flesta av de här egenskaperna.
    En sak som jag alltid ser efter hos en inköpare är den SÄLJANDE förmåga. Den omfattar på ett bra flera av de egenskaperna som finns listade.
    Det handlar om att sälja idéer/lösningar internt och att faktiskt sälja en position/synsätt gentemot leverantören.
    Jag skulle faktiskt vilja rekrytera säljare till inköp...

    SvaraRadera
  3. Jag tror vi är rörande överens. Faktum är att jag en längre tid funderat på ett blogginlägg som skulle heta "inköparen som säljare" eller "inköparen är en säljare". Du kanske vill skriva det inlägget?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.