torsdag 11 mars 2010

Nybliven inköpare?

Senaste veckan har jag fått en del mejl och kommentarer med frågor om tips för nyblivna inköpare. Jag skulle gärna dela ut den gyllene nyckeln till drömjobbet, men nyckeln existerar inte. Det är bara enträget jobbsökande, hårt arbete och successiv utökning av meritlistan som gäller.

Väl inne på första jobbet kan vi börja med lite taktik. Låg profil första månaderna är en gammal klassiker som alltid funkar. Detta innebär dock inte att man ska hålla sig undan, bara att man inte ska försöka sticka ut eller göra sig märkvärdig. Det gäller att lyssna och analysera. För sig själv kan man göra en intressentanalys över företaget. Ta verktygen Mendelowmatris och RACI-matris till din hjälp. Analysera också företagets nedbrytning av ekonomiska befogenheter.

Det är viktigt att förstå alla inköpsprocesser. En del företag har dem beskrivna i sitt verksamhetssystem, men ofta visar det sig att de verkliga inköpsprocesserna skiljer sig från dokumentationen. Kartlägg i första hand verkligheten, inte dokumentationen. Om det inte finns väl beskrivna inköpsplaner och inköpsstrategier så kan det vara lämpligt att för sig själv förstå hur inköpskategorierna ser ut. Rita upp ditt eget Kraljicdiagram och jämför detta med hur företaget arbetar. Ofta har organisationens egna erfarenheter lett dem till inköpsstrategiska slutsatser som överensstämmer med kraljicanalysen.

Låg profil kan dessutom vara en bra träning inför en av inköparens vanligaste arbetsuppgifter, nämligen förhandlingen. Nån sa till mig "en inköpare tiger"... och det kan nog ligga nåt i det. Det är knappast pratkvarnar som blir de bästa förhandlarna. Om du som förhandlingsledare klarar att vara tyst i en timme och får dina vapendragare att vara lika tysta, då har du kommit långt. Sen kan du behöva krydda det med en gnutta retorik.

Det finns alltid surdegar vid en inköpsavdelning. Problem som ingen orkar lösa eller bara arbetsuppgifter som är för tråkiga. Det brukar röna popularitet att ta sig an tråkiga arbetsuppgifter som ingen annan vill göra. Lyckas man dessutom lösa surdegen så blir man extra populär. Men se upp så du inte drar svarte-petter, vissa problem kan vara alltför svåra att lösa. Ta i första hand lättlösliga, men tråkiga arbetsuppgifter. Lös dem med ett leende.

Se till att få träffa leverantörerna så snart som möjligt. Om de kommer långt bort ifrån så inrikta dig på täta telefonkontakter.  Det gäller att etablera en relation. Som i alla relationer så finns det toppar och dalar och detta inverkar på vårt agerande. En grundregel som jag har i alla leverantörskontakter är att; allt som är negativt kommuniceras muntligen; och allt som är positivt kommuniceras skriftligen. De allra flesta människor vill göra tvärtom, men det är just det man inte ska. Vi kan exempelvis ta en anbudstävlan; där får de förlorande anbuden ett muntligt telefonsamtal, medan det vinnande ett mejl. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit i timslånga telefonsamtal med deprimerade säljare, men jag vet att det är värt det för den långsiktiga relationens skull.

Till sist; fundera över inköparegenskaperna som jag nämnde igår, de är ofta de som efterfrågas.

Jag välkomnar läsararna att komma med fler tips!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har ingen utbildning som Inköpare (förutom 4 dagar hos företagsuniversitetet) utan har gått den långa vägen, första året som ren administratör och nu sista 7-8 åren mer och mer utmanade uppgifter. Jag har alltid läst mycket böcker i och omkring ämnen som Inköp, Logistik och Retorik. Jag hittade den här bloggen för ca 4 månader sedan och har fått mycket bra tips. Det var ett tag som jag tröttnade och ville byta sida så jag jobbade i 1 år som KAM men när det blev en tjänst som head of logistics ledig på företaget så kunde jag inte motstå att återvända till "inköp" igen. Min känsla är att Inköpare är inte bara ett yrke utan även ett kall! Nu vart det här en liten utsvävning och inte direkt som du skrev "en inköpare tiger" :-). Avslutningsvis vill jag bara säga tack! Tack för en utmärkt blogg! Keep it up!
    //
    Fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack, det var snällt sagt!

    Jag håller med, en god väg kan vara att prova på andra tjänster. Då känner man om man valt rätt yrke eller inte. Dessutom skaffar man sig andra typer av erfarenheter. Bred erfarenhet är alltid en styrka. Själv har jag hoppat mellan att vara inköpare och projektledare i kundprojekt. För riktigt länge sen jobbade jag med försäljning. Just att prova säljarsidans retorik är ganska nyttigt.

    "Tiger" gäller nog bara vissa sammanhang... tror inte att jag själv är så tyst annat än när det kommer till förhandling.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tror det blir bra att skriva mitt inlägg under denna rubriken. Jag går själv en 2-årig KY-utbildning i Malmö och är inne på sista terminen nu. Kan varmt rekomendera den vägen. Man har tre praktikperioder (s.k LIA-perioder, Lärande i Arbete) och sköter man sina kort rätt så har man chans att knyta bra kontakter med arbetslivet där.

    Är just nu ute på min sista LIA och har fått ett litet projekt att reda ut här. Företaget har tidsbrist/personalbrist och utför därför inte leveransbevakning på sina produkter i den mån man önskar. Någon som har några bra tips på litteratur eller annat där detta kan vara omnämnt?? Mitt mål är att strukturera och effektivisera leveransbevakningen så att det fungerar på ett bra sätt i företaget med de resurser som finns.. Tacksam för tips..

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.