Exempelvis har de gjort intervjuundersökningar 2001 och 2008 som visar på en lavinartad utveckling av e-upphandling inom offentlig sektor. En bidragande orsak till denna ökning är sannolikt finansdepartementets beslut att låta alla myndigheter införa e-fakturering. Men det offentliga omgärdas av mycket mer regler och formalism än det privata och sannolikt borde det finnas en del implementationsproblem, men vilka är de?
Forskartrion menar att de största utmaningarna står att finna i strategiskt initiativ, intern integration, extern integration, teknisk integration samt säkerhetsfrågor. Inom ramen för det strategiska initiativet krävs processer, planering, tidsaspekter och ledningssupport för att lyckas väl med implementationen. Vad avser den interna integrationen anser de att det centrala är förankring i högre ledning samt bred kommunikation och utbildning genom hela organisationen. Den externa integrationen handlar mest om förändringarbete. Teknisk integration berör frågor såsom datakvalitet, system-till-system-integration och informationsteknologiska frågor.
Forskartrion har förstås funnit många av de traditionella fördelarna med e-upphandling, men en ny fördel som de framhåller är miljöstyrningen. Genom en bättre koordinering av leveranser lyckas man styra inköpen mot mer miljöriktiga produkter.
Slutligen ger de rådet:
Vad avser rekommendationer till ledning så lyfter denna studie fram vikten av att fokusera på människorna involverade i implementationen av e-upphandling samt hur de kommer att påverkas. Det är viktigt att allokera resurser för att utbilda folk istället för att bara fokusera på möjliga besparingar.Tänkvärt... deras resonemang liknar i vissa avseenden Arbins, trots att de utforskat skilda världar.
Läs hela studien på följande länk:
Implementation of Public e-Procurement in Swedish Government Entities
Forskartrion har publicerat mycket mer, som tyvärr inte finns tillgängligt på nätet. Dock finns Salehi-Sangari och Engströms avhandling tillgänglig för den som vill läsa mer om e-handelsplatser:
Assessment of Business-to-Business (B2B) e-Marketplaces’ Performance
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.