De flesta analyser brukar börja med att dela in orsakerna i två grupper; endogena och exogena faktorer. De endogena faktorerna är de som finns inom leveranssystemet och leveransprocessen. Exogena faktorer är externa faktorer som påverkar utifrån utan att vi själva kan göra så mycket åt dem. Bland de exogena finner man ofta naturens påverkan, politiska faktorer eller annat i samhället. Den exogena påverkan kan i viss mån mildras, men ofta gör kostnaderna att många låter bli.
Inom de endogena faktorerna delar vi förstås upp orsakerna i de som köparen ansvar för och de leverantören ansvarar för. Ofta vill vi förstås gärna skylla allt på leverantören, men i många fall så är det faktisk beställarorganisationen som är boven i dramat. De vanligaste köparrelaterade orsakerna är:
- Sen orderläggning; vi respekterar inte avtalad leveranstid
- Missade beslutspunkter (ex. val av utförande)
- Försenad leverans av kund tillhandhållen dokumentation
- Försenad granskning av ritningar och dokumentation
- Försenad leverans av material tillhandahållet av köparen
- Försening av kundprover, besiktningar, inspektioner
- Otydliga leveransklausuler
- Uteblivna instruktioner för skeppning och införtullning
- Prioritering av andra kunder (nyckelkunder / tuffa kontrakt)
- Sen uppstart av nya kundkontrakt
- Dålig planering och koordinering
- Dålig styrning av underleverantörer
- Dålig kvalitetssäkring
- Alla köparpunkterna men riktat mot underleverantörer
Leveransbevakaren måste även mäta trenden hos olika leverantörer för att se om arbetet ger resultat. Populärt är då så kallad kapabilitetsmätning, dvs vi loggar frekvensen av rättidighet, förtidighet och försening:
Utav detta kan man räkna ut ett s.k. duglighetsindex, som blir inköparens främsta mätetal för rättidighet.
När vi införde dagliga leveranser från våra leverantörer valde vi de med den sämsta leveransstatistiken till pilotprojektet. Resultatet blev en 100-procentig leveranssäkerhet från dessa leverantörer. Detta visar på de orsaker du pekar på, att orsakerna bl a var den tidigare dåliga planering, styrning, otydlighet etc. Och vilka resultat det går att få (ganska snabbt) med hjälp av rätt hård styrning och extrem slimning av hela processen.
SvaraRadera