Det intressanta med en nöjd-kund-enkät är att den kommer inte enbart att bli ett mätverktyg utan den kommer sannolikt även att påverka den bild som våra uppdragsgivare har om oss. Ställ exempelvis frågan:
Vilken roll anser du att inköpsavdelningen skall ha?Svaren kommer sannolikt att spridas mellan himmel och jord, beroende på respondenternas ställning, bakgrund, personliga agenda etc. Skulle vi istället ställa frågan:
På vilket sätt anser du att vår inköpsstrategiska roll bidrar till företagets lönsamhet?Respondenterna blir nu matade med en bild av inköpet och får dem att tänka till varför man behöver en inköpsorganisation.
Nedan finns ett förslag till nöjd-kund-enkät bifogat, men använd inte mallen rakt av utan omforma den så att den matar dina uppdragsgivare med rätt bild.
Leverantörsavdelningens nöjd-kund-enkät
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.