tisdag 19 januari 2010

E-sourcing - Monczka versus van Weele

Av besökarstatistiken har jag förstått att ämnet E-sourcing röner stort intresse, så låt oss stanna kvar vid det ett tag till. Idag blir det en jämförelse mellan Monczka och van Weele.

Häromdan nämnde jag Monczkas E-soucing-trappa, men efter att ha studerat hans teorier ytterliggare så finner jag att den är en förenklad modell. I sin bok Purchasing and Supply Management beskriver Monczka en modell för val av IT-stöd som dels utgår ifrån nivån i beslutsfattandet och dels delarna i försörjningskedjan. Här tar han ett helhetsgrepp om kedjan från kund till leverantör. Fördelen med det här synsättet är att han täcker in lösningar integrerade över företagsgränserna. Modellen är ganska övergripande, och varje delmängd kan brytas ner i ytterliggare funktionaliteter. Jag ser den därför som ett allra första steg för att välja rätt stöd:



Van Weele väljer istället att göra en portföljanalys enligt den kraljicanska skolan. Som bekant är Kraljicmatrisen ett sätt att analsyera inköpskategorier för att sen generera inköpsstrategier. Strategierna ger sedan olika inköpsprocesser. Man kan säga att van Weele väljer ett strategi och processperspektiv. Det som gör mig lite besviken är när han passar in EDI under kategorin Strategisk. EDI är ju bara ett dataformat, knappast en E-sourcing-funktion. EDI kan användas i alla möjliga olika system tillhörande de olika kategorierna. Jag jämför EDI med papper och penna. Så här tycker jag att van Weele har lite kvar att förbättra sin modell.


Vad gäller min egen syn på val av IT-stöd så anser jag att vi måste se på implementationsfasen. Det är i denna fas som brukarna ska utbildas för att succesivt börja använda systemet. Det här är de största kostnaderna brukar uppstå och det är här vi börjar se problem. Det största misstaget som många gör är att betrakta implementationen som något långt där borta i framtiden, men jag menar att den börjar i själva verket redan då vi formulerar behov och krav. Vi måste låta brukarna få en en aktiv och central roll vid kravställandet och val av system, annars kommer varken systemval eller implementation att bli bra. Vad jag vill säga är; Monczka och Van Weele i all ära, men de får aldrig väga tyngre än brukarnas åsikter.

Powerpoint:
Monczka vs. van Weele

2 kommentarer:

  1. Angående termen EDI.

    Idag tolkas EDI mer än ett dataformat, mer att man avser att förena datasystem/information/processer mellan två parter.

    Jag tycker termen Integration/Integrationslösningar passar bättre in.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag håller med. Det är just integration av leverans- och värdekedjan som är centralt i kraljicskategorin Strategisk.

    Jag försökta faktiskt uttyda vad van Weele menade med EDI, men jag kunde inte hitta något annat än att det var ett dataformat. Nu letade jag iofs inte igenom alla hans skrifter, bara klassikern.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.