fredag 31 december 2010

Året som gick

Så har bloggens första hela kalenderår kommit till sitt slut och det är dags att summera upp. Utifrån besökarstatistik, kommentering och lämnade synpunkter kan man bilda sig en uppfattning om vad som intresserar läsarna.

Framför allt verkar många inköpare vara intresserade av existientiella frågeställningar; exempelvis roller, arbetsuppgifter, kompetenser etc. Egentligen kan man tycka att en yrkeskår som funnits i ungefär 150 år borde ha en rätt tydlig uppfattning om den egna rollen, men så är inte alltid fallet. Kanske var det lättare förr när inköparen bara hanterade transaktioner relaterade till insatsvaror, med en relativt begränsad flora av lagar och regler. Nu ser vi förändringar mot att köpa mer tjänster samt att inköpsorganisationen blir mer värdeskapande samtidigt som vi behöver navigera genom en strid ström av internationella lagar. Rätt i tiden kom i höstas Kron/Wallgrens bok Inköp i förändring, som pekar ut den nya färdriktningen.

Bloggen har innehållit en hel del nedladdningsbara filer med varierande attraktionskraft. Den fil som laddats ned mest är Alinaghians självskattningsverktyg. Detta kanske inte är så förvånande eftersom det handlar om just roller och arbetsuppgifter. Det ligger nära till hands att tro att detta hjälpmedel kommer att dyka upp i olika skepnader inom olika organisationer.

E-sourcing av alla dess slag har tilldragit sig mångas intresse. Detta är sannolikt också ett utslag av den nya tiden där vi håller på att lämna pappret som främsta informationsbärare i vårt behov av transaktioner som blir snabbare och säkrare. Vi har också behov av bredare och exaktare beslutsstöd. För att kunna fatta rätt inköpsbeslut behöver vi sammanställa och bedöma mycket information på kort tid; där enda sättet är olika former av systemstöd. Allt detta är en förändringsprocess som behöver stötas och blötas för att vi ska kunna landa rätt.

Kommunikation verkar vara en flaskhals för många inköps-organisationer. Det har handlat allt om val av kommunikationsmedia till vad och hur vi kommunicerar. Dagens stora utbud av intranät, portaler, EDI, telekommunikation, möten etc kan göra det svårt att välja rätt väg. Några tips har kommit via den här bloggen; men ämnet är långtifrån uttömt.

Frågan är nu vad 2011 ska handla om? Lämna ditt förslag i kommentarsrutan nedan:

7 kommentarer:

  1. Resultat!

    Vi kan lägga massor av tid på verktyg, organisation mm, men till syvende og sidst är det bara resultat som betyder något.
    Vad är inköpsfunktionens verkliga bidrag till företagets/organisationens utveckling? Och hur mäter vi och gör vi dem synliga?

    SvaraRadera
  2. Tack samt tack för alla tidigare kloka kommentarer.

    Det är sant att det är lätt att gå bort sig i djungeln av verktyg och hjälpmedel... men det finns faktiskt inget som kan ersätta en kunnig och driven inköpare.

    SvaraRadera
  3. Nu är det väl så att jag tror att resultat uppstår i korsningen av drivna inköpare och bra verktyg/hjälpmedel.

    Men det jag gärna vill att 2011 ska handla om är RESULTAT.
    Vad är inköpsfunktionens verkliga bidrag till företagets/organisationens utveckling? Och hur mäter vi och gör vi resultaten synliga?

    SvaraRadera
  4. Absolut... vem var det som sa "Tools and talents".

    Just det "verkliga" bidraget är intressant. Det är så lätt att råka fokusera sig på områden som är pedagogiskt enkla att förklara. Exempelvis att lägga upp inköpsstrategier som är lätta att förstå, men som i själva verket ger dåligt resultat.

    SvaraRadera
  5. Ja, nyckeltal på hur man kan mäta resultat, kostnadseffektivitet etc skulle vara av största möjliga intresse!!!!

    SvaraRadera
  6. Tack. Det var ganska mycket om nyckeltal och mätning förra året. Men det verkar vara ett område som röner stort intresse bland inköpare, så det blir sannolikt fler inlägg.

    SvaraRadera
  7. För att uppnå resultat behövs
    > drivna inköpare,
    > etablerade processer (inom och utanför den egna organisationen),
    > centraliserad inköpsfunktion,
    > inköpssystem/upphandlingsverktyg.

    Saknar du något av dessa så är du högst sannolikt "inte bäst i klassen".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.