söndag 7 februari 2010

Lean leverantörsutveckling, del I

Likt väckelsepredikanter drar leankonsulterna land och rike runt. Trots att jag är relativt sekulariserad så ska jag medge att jag bevistat några av deras väckelsemöten. Mitt intryck är att Lean faktiskt innehåller en hel del värderingar och idéer som även finns i de moderna inköpsskolorna.

I korthet så är Lean en tayloristisk skola inriktad på effektivisering genom minskande av slöseri. I botten bygger Lean på TPS, Toyota Production System. Termen Lean myntades 1990 av författarna Womack, Jones och Roos , fritt översatt till svenska betyder den resurseffektiv. Grunden i Lean består av det s.k. Lean-templet:

Vidare har leanfantasterna plockat in mängder med skåpmat från andra skolor och modeller. Man kan finna klassiker som Pareto, Six-sigma, FMEA etc. Leanförespråkarna menar att man måste svälja hela religionen och bli fullt troende för att kunna uppnå resultat, men jag är själv mer måttlig och menar att man kan låta sig inspireras av dess idéer.

Det område där jag kan se mest nytta är inom leverantörsutveckling, dvs att genom nära samarbete med leverantörer utveckla relationer och respektive sidas verksamheter med målet inriktat på att åstadkomma en optimerad leverans- och värdekedja. Här menar jag att man, tillsammans med leverantören, skulle kunna välja Lean-skolan som den gemensamma plattformen för utvecklingsarbetet. Detta förutsätter dock att respektive företag i någon mån delar Leans grundsyn. Exempelvis är metodstyrning relativt centralt inom Lean, vilket kan stå i stark kontrast till den resultatstyrning som dominerar på många företag.

Jag tänker med jämna mellanrum ta upp några leankoncept som kan användas inom leverantörsutveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.