Miljökraven kryper allt längre ner i värdekedjan. För något decennium sen sedan var det bara konsumentnära företag som kravställde, nu kan man följa miljökraven ända ner i gruvschakten där stålet till våra miljöbilar bryts. En del inköpare har ställt sig skeptiska till miljökrav därför att de anser att de fördyrar, men jag har många gånger lyckats bevisa motsatsen.
Ytterst ställer vi miljökrav i våra köp därför att vi har uppdrag att tillfredställa slutanvändare och affärsidéer, men miljökraven har sekundära effekter, de kan faktiskt bidra till sänkta kostnader för företaget. Jag har också funnit att uppfyllda miljökrav kan vara ett sätt att plocka internpolitiska poäng. Många företag redovisar idag sin miljöpåverkan i årsredovisningar, hemsidor etc. Det kan handla om visionära termer men även mer faktiska såsom exempelvis koldioxidbelastning. På detta sätt har det blivit minst lika viktigt att rapportera in mindre miljöpåverkan såsom förbättrad lönsamhet.
Kostnadssänkningarna ser jag framför allt inom den inköpsstrategi som kallas 'demand reduction' eller behovsminskning. Det handlar alltså om att minska den köpta mängden, något som ofta går hand i hand med miljökrav. Ta exempelvis FM-inköp, där ser man tydliga trender med FM-inköpare som arbetar med att effektivisera värme och ventilation, sensorstyrd belysning, effektiva vitvaror etc, allt med syfte att minska energiförbrukningen och koldioxidbelastningen. IT-inköparna köper energieffektivare datorutrustning med samma syfte.
En annan inköpskategori där jag sett potentiella besparingar är transport. I många fall har övergång till miljöbilar, gasbussar, eltruckar lett till lägre kostnader. Dels är investeringarna ofta billigare, dels brukar bränslekostnaderna bli lägre, så även skatter och avgifter.
Tipsa gärna i kommentarsrutan nedan om fler inköpskategorier där miljökrav kan leda till sänkta kostnader.
torsdag 4 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.